maandag 16 september
n.n.b.
online / 18:00 tot 21:00 uur
7/8
Anders Triëren
voor doktersassistenten
Aan de hand van een leidraad wordt het eerste contact met de
patiënt ontrafeld.
In de praktijk kent het begrip
triage onder de assistenten verschillende interpretaties. Een
interpretatie die veel gegeven wordt is ‘uitvragen’. A
ssistenten geven aan dat zij daarmee bedoele n :
uitvragen van de klacht, urgentie bepalen en soms ook
het uitvragen van de hulpvraag.
In de triage kan ‘ uitvrag en ’ een
onderdeel zijn . Triage gaat wat ons betreft in eerste instantie
meer
over ‘doorvragen’. Doorvragen op de informatie die je
van de beller krijgt, in plaats van direct je eigen
vragen op de ander af te vuren. De vaardigheden Luisteren
Samenvatten Doorvragen (LSD) hebben
hierbij een
belangrijke rol. Dit is dus een andere manier van triëren dan
assistenten wellicht doen of
gewend zijn.
Door te luisteren en door te vragen op de informati e die je
krijgt ontstaat een beeld van de situatie
waarmee
beoordeeld kan worden of verder ‘uitvragen’ wenselijk is. Wellicht
is de informatie al
voldoende om te kunnen beoordelen wat
de passende zorg is. Het begrip ‘passende zorg’ zegt het al,
zorg die aa nsluit bij wat passend is bij de (gezondheids
- ) situatie van de patiënt. Soms moet de
patiënt/beller
dan geholpen worden af te zien van de eigen oplossing die hij/zij
in het hoofd had. Dat
lukt veel beter als de assistent de
eigen oplossing en de reden daa rvan heeft achterhaald.
Passende zorg kan, naast de reguliere zorg (consult, visite of
telefonisch consult) ook digitale zorg
zijn zoals
beeldbellen, e - consult, of contact via het patiëntenportaal.
Wij hebben een leidraad voor een goed gesprek ontwikke ld: Houvast voor een goed gesprek ©
Deze leidraad helpt de assistent om het gesprek structuur te
geven zodat die informatie boven tafel
komt die nodig is
voor het bepalen van de passende zorg.
Het volgen van deze
structuur biedt een aantal voordelen. De patiënt voelt zich
serieus genomen,
voelt zich gehoord en gezien wat maakt dat
hij of zij makkelijker mee kan als de assistent andere
zorg voorstelt dan wat de patiënt graag wil dat er gebeurt. En als
assistent kom je snel tot de kern
van de situatie en o
ntstaat er een prettig gesprek. Dat zorgt weer voor meer werkplezier
en
voorkomt in veel gevallen escalaties.
In deze training verhelderen we praktisch en beeldend, samen met
een trainingsacteur, het belang
van deze gespreksopbouw en
oefenen we met de belangrijkste vaardigheden.
Deze training wordt begeleid door een trainer en een trainingsacteur, dit zorgt ervoor dat er ook direct praktijkgericht geoefend kan worden.
U ontvangt een week van tevoren per mail, de ZOOMLINK van de scholingsorganisatie BLOOM
Bij annulering tot zes weken voor aanvang van de training worden geen kosten in rekening gebracht. Bij annulering tot drie weken voor aanvang van de training of workshop wordt 50% van de kosten in rekening gebracht. Daarna wordt 100% van de kosten in rekening gebracht.
Standaard tarief: € 200
Zit er geen geschikte datum tussen of zit de scholing vol?
Schrijf je in voor de interesselijst en ontvang een email als er een nieuwe datum beschikbaar komt.
Log in je om jezelf aan te melden voor de interesselijst