MTVP: Anders Triëren voor doktersassistenten

maandag 16 september

Accreditatie

n.n.b.

Locatie/Tijd

online / 18:00 tot 21:00 uur

Organisatie

Aantal ingeschreven deelnemers

7/8

Voor

THOON - Assistentes WDH - Doktersassistenten FEA - Doktersassistenten dagpraktijk Externe gebruikers

Inloggen en inschrijven

Omschrijving

Anders Triëren voor doktersassistenten

Aan de hand van een leidraad wordt het eerste contact met de patiënt ontrafeld.
In de praktijk kent het begrip triage onder de assistenten verschillende interpretaties. Een
interpretatie die veel gegeven wordt is ‘uitvragen’. A ssistenten geven aan dat zij daarmee bedoele n :
uitvragen van de klacht, urgentie bepalen en soms ook het uitvragen van de hulpvraag.

In de triage kan ‘ uitvrag en ’ een onderdeel zijn . Triage gaat wat ons betreft in eerste instantie meer
over ‘doorvragen’. Doorvragen op de informatie die je van de beller krijgt, in plaats van direct je eigen
vragen op de ander af te vuren. De vaardigheden Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD) hebben
hierbij een belangrijke rol. Dit is dus een andere manier van triëren dan assistenten wellicht doen of
gewend zijn.

Door te luisteren en door te vragen op de informati e die je krijgt ontstaat een beeld van de situatie
waarmee beoordeeld kan worden of verder ‘uitvragen’ wenselijk is. Wellicht is de informatie al
voldoende om te kunnen beoordelen wat de passende zorg is. Het begrip ‘passende zorg’ zegt het al,
zorg die aa nsluit bij wat passend is bij de (gezondheids - ) situatie van de patiënt. Soms moet de
patiënt/beller dan geholpen worden af te zien van de eigen oplossing die hij/zij in het hoofd had. Dat
lukt veel beter als de assistent de eigen oplossing en de reden daa rvan heeft achterhaald.

Passende zorg kan, naast de reguliere zorg (consult, visite of telefonisch consult) ook digitale zorg
zijn zoals beeldbellen, e - consult, of contact via het patiëntenportaal.

Wij hebben een leidraad voor een goed gesprek ontwikke ld: Houvast voor een goed gesprek ©

Deze leidraad helpt de assistent om het gesprek structuur te geven zodat die informatie boven tafel
komt die nodig is voor het bepalen van de passende zorg.
Het volgen van deze structuur biedt een aantal voordelen. De patiënt voelt zich serieus genomen,
voelt zich gehoord en gezien wat maakt dat hij of zij makkelijker mee kan als de assistent andere
zorg voorstelt dan wat de patiënt graag wil dat er gebeurt. En als assistent kom je snel tot de kern
van de situatie en o ntstaat er een prettig gesprek. Dat zorgt weer voor meer werkplezier en
voorkomt in veel gevallen escalaties.

In deze training verhelderen we praktisch en beeldend, samen met een trainingsacteur, het belang
van deze gespreksopbouw en oefenen we met de belangrijkste vaardigheden.

Programma

Deze training wordt begeleid door een trainer en een trainingsacteur, dit zorgt ervoor dat er ook direct praktijkgericht geoefend kan worden.

Andere Data & Locaties

Naam
Datum (Tijd)
Locatie Status Actie
MTVP: Anders Triëren voor doktersassistenten
10-10-2024
(18:00 - 21:00)
online

Aanvullende informatie

U ontvangt een week van tevoren per mail, de ZOOMLINK van de scholingsorganisatie BLOOM

Praktische informatie

Bij annulering tot zes weken voor aanvang van de training worden geen kosten in rekening gebracht. Bij annulering tot drie weken voor aanvang van de training of workshop wordt 50% van de kosten in rekening gebracht. Daarna wordt 100% van de kosten in rekening gebracht.

Kosten

Standaard tarief: € 200

Interesselijst

Zit er geen geschikte datum tussen of zit de scholing vol?
Schrijf je in voor de interesselijst en ontvang een email als er een nieuwe datum beschikbaar komt.

Log in je om jezelf aan te melden voor de interesselijst